Asiaa kokeista, ruoasta ja niiden ympäriltä – www.foodiac.fi

Downtown_Dubai_by_Emaar_Properties

Miten laajentua Lähi-Idän markkinoille?

Millaista on laajentuminen Lähi-Idän markkinoille startupin näkökulmasta? Entä millaisen potentiaalin markkinat tarjoavat ja mitkä ovat isoimmat haasteet? Tarkoitukseni on avata hieman kokemuksiamme Lähi-Idän markkinoilta tähän mennessä ja erityisesti tuoda esille millaista potentiaalia kyseiset markkinat avaavat hyvin monille suomalaisille firmoille aina teknologia-startupeista perinteisempiin firmoihin.

Taustana meitä vähemmän seuranneille että lanseerasimme lokakuun 15. päivä konseptimme Arabiemiraateissa (www.foodiac.ae) ja liiketoiminta markkinoilla on lähtenyt erittäin mukavasti käyntiin. Emme voi väittää olevamme markkinoiden asiantuntijoita, mutta tässä lyhyen alun jälkeen ensimmäisiä huomioita Lähi-Idän kaupankäynnistä

Kehittyvät markkinat tarjoavat mittaamattoman potentiaalin 

Foodiacin kaltaiselle keskiluokkaa, ylintä 1% sekä yritysmarkkinaa tavoittelevalle firmalle Lähi-Idän markkinat tarjoavat hurjaa vauhtia kasvavat markkinat. Jokainen kenen kanssa olen jutellut kysyy aina ”miksi ihmeessä Dubai?” Voin avoimesti sanoa että Dubain markkinoille laajentuminen oli meille tiedostettu riski. Tulemme avaamaan tämän vuoden aikana vielä uuden markkinan Euroopassa, tarkemmin sanottuna Saksan, jonne laajentuminen kuulostaa varmasti monen mielestä huomattavasti riskittömämmältä ja tavanomaiselta vaihtoehdolta.

Puhun nyt oman kokemukseni myötä lähinnä Arabiemiraateista ja Dubaista. Arabiemiraatit valittiin juuri Lähi-Idän helpoimmaksi paikaksi tehdä bisnestä, mutta verrattuna Eurooppaan ollaan vielä hyvin kaukana yhtenäisen markkinan tarjoaman helppouden kanssa. Potentiaali on silti valtava. Esimerkiksi Foodiacin matkaa auttaa erittäin kehittynyt palvelukulttuuri, jossa ollaan totuttu ostamaan palveluita aina siivouspalveluista kotiinkuljetuksiin. Myös erilaisiin luksustuotteisiin -ja palveluihin käytetty rahamäärä on maailmanlaajuisessa vertailussa huippuluokkaa.

Screen Shot 2015-11-07 at 12.03.32Muina pieninä faktoina voitaneen todeta että internetin käyttö sekä älypuhelinten määrä Dubaissa on täysin Euroopan luokkaa, mutta toisaalta ecommerce-markkinat ovat vielä jäljessä, tosin kehittyvät huimaa vauhtia. Sosiaalisen media puolella yhtenä tärkeänä huomiona on Instagramin huomattavasti isompi rooli Euroopan markkinoihin verrattuna.

Henkilökohtaiset suhteet ja asiakaspalvelu avainasemassa

Älä laita mailia vaan soita. Kanssakäyminen muiden kanssa kasvotusten ja puhelimen välityksellä on ehdottomasti nopein tapa kommunikoida markkinoilla erityisesti paikallisten kanssa. Asiakkaat odottavat usein henkilökohtaista palvelua vaikka palvelu tai tuote ostettaisiinkin netistä.

Toisaalta expatriaattien osalta arvostetaan yhä enemmän helppoutta ja nopeutta, jota paikallinen asiakaspalvelu ja ihmiskontaktit eivät välttämättä täysin tarjoa. Pesulapalvelut ja kotiinkuljetukset toivotaan hoituvan sähköisesti ilman turhaa sähellystä.

Lähi-Itä ei ole yksi markkina

Monesti ihmiset kuvittelevat, että Lähi-Idän markkinat ovat Euroopan kaltainen yhtenäinen markkina mutta näin ei todellakaan ole. Samankaltaisuutta toki löytyy erityisesti GCC (UAE, Qatar, Kuwait, Oman, Saudi-Arabia, Bahrain) maiden kesken, mutta lähinnä siinä että taloudet ovat erittäin kasvavia.

Jokainen markkina on hyvinkin erillinen omine lainsäädäntöineen, kulttuureineen ja kehitysasteineen. Kehitystä johtavat Arabiemiraatit ja Saudi-Arabia, joiden jälkeen esimerkiksi Foodiacin kaltaiselle konseptille isoimman potentiaalin tarjoavat maat kuten Qatar ja Kuwait. Näissä maissa lainsäädäntö kuitenkin usein esimerkiksi vaatii että 51% firmasta pitää olla paikallisen henkilön omistuksessa mikä monelle laajentumista miettivälle firmalle tuo hankaluuksia. Markkinat kuitenkin avautuvat kovaa vauhtia, sillä esimerkiksi Kuwait antoi IBM:lle ensimmäisenä ulkomaalaisena yhtiönä mahdollisuuden toimia täysin ilman paikallisia agentteja.

Dubaissa ihmisiä asuu jo lähemmäs 3 miljoonaa, joista noin 80% on muita kuin paikallisia, joten myös yksi maa tai sen isoin kaupunki tarjoaa lähes Suomen kokoiset kasvavat markkinat. Valtaosa väestöstä on toki työläisiä Pakistanista ja lähiseuduilta mutta expatriaattien verkosto on myös valtava.

Rahoitusmarkkinat kovassa kasvussa

Vielä muutama vuosi sitten erityisesti startup-yritysten näkökulmasta rahoitusmarkkinat olivat lähes olemattomat, mutta ajat ovat muuttuneet nopeasti. Kiihdyttämöitä ja enkelisijoittajia on noussut viime vuosina runsaasti ja myös isoja kymmeniä miljoonia sijoittajavia VC-firmoja on tullut alueelle. Edelleen katvetta on 100keur – 1 miljoona –akselilla, johon sijoittajia ei vielä jonoksi asti ole, mutta tilanne on myös tällä saralla paranemassa.

Yksi tulevaisuuden suunnitelma aikaisemmin öljyyn nojautuneella valtiolla on myös tuoda arvonlisävero kaikille tuotteille. Tähän asti Arabiemiraatit on tuloveroltaan, yritysveroltaan alveiltaan ollut 0%-luokkaa, mutta toki käytännön tasolla erilaisia maksuja on runsaasti erityisesti yrityspuolella joten ei voida puhua kokonaan verottomasta toiminnasta.

Cash is King

Screen Shot 2015-11-07 at 12.05.41Käteisellä maksaminen on hyvin yleistä. Kuten alla oleva kuvaaja osoittaa, käteismaksut toimitusten yhteydessä ovat hyvin suosittuja. Onneksi esimerkiksi Foodiacin hyödyntämä paikallinen Payfort –maksutapatarjoaja tarjoaa mahdollisuuden ulkoistaa helposti heille käteisen keräämisen asiakkailta. 

Suomalaisia arvostetaan

Yksi tärkeä huomio on että erityisesti suomalaisia arvostetaan paljon paikallisten keskuudessa. Suomella on niin poliittisesti, uskonnollisesti kuin kulttuurillisesti hyvin ”neutraali” maine markkinoilla, jota arvostetaan huomattavasti.

Liian naiivi ei tietenkään kannata olla, sillä paikalliset kyllä osaavat luvata kuun ja taivaan mutta toteutus saattaa jäädä lähinnä kohteliaisuuksiin ja ajatustasolle.

Miksi nyt on oikea hetki?

Yhteenvetona voitaneen sanoa että kaikista haasteistaan huolimatta voin lämpimästä suositella Arabiemiraatteja ja muita Lähi-Idän markkinoita. Kasvu on huimaa ja kilpailu on monilla aloilla hyvin vähäistä joten mahdollisuudet ovat rajattomat. Foodiacin kanssa tulemme seuraavana rahoituskierroksen yhteydessä varmasti laajentamaan toimintaamme myös GCC-maissa.

Mikäli Lähi-Idän markkinat kiinnostavat, kerromme mieluusti lisää!

Miikka Mäkiö
miikka@foodiac.fi
+358 40 757 8579

 

arabiemiraatitdoing businessdubaiFoodiacGCClaajentuminenlähi-itästartupUnited Arab Emirates

foodiac • November 9, 2015


Previous Post

Next Post